No Script

صلى العيد في «المشير» وأفطر مع أسر الشهداء.. و كرم نجوم الدراما الوطنية

السيسي: «الاختيار 3».. بألف كتاب وألف ساعة حوار

السيسي: «الاختيار 3».. بألف كتاب وألف ساعة حوار
السيسي: «الاختيار 3».. بألف كتاب وألف ساعة حوار
تصغير
تكبير

كرم الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي «أسر الشهداء و نجوم الدراما»، في إفطار أول أيام عيد الأضحى صباح اليوم «الاثنين»، في مركز المنارة للمؤتمرات في ضاحية التجمع «شرق القاهرة».

وخلال احتفالية خاصة، مع أسر شهداء الجيش والشرطة، قال السيسي «البلد دي على كتافكم و عقولكم، و مسلسلات الدراما الرمضانية الوطنية، كانت كاشفة لذوق وعقل المصريين، و شكرا جزيلا باسمي وباسم كل المصريين».

وطالب، أبطال مسلسل الاختيار- 3 بالاستمرار في أعمال درامية هادفة، و قال:«لسه دوركم لن ينتهي في الدراما والمسلسلات لبناء وعي حقيقي».

وأضاف: «ربنا يكفينا أهل الشر و أقول للمصريين كل سنة وانتم طيبين، وخلوا بالكم من بلدكم، وكنت حريص انه مايكونش فيه كلمة كدب واحدة».

وقال «مسلسل الاختيار يحتوي على وقائع حقيقية ومشاهد لأجهزة الأمن، وهذا حجم قليل من جهد قليل في وقت صعب، ولكن هناك وقائع خاصة بالدولة، و هناك حالة استنفار من أهل الشر بعد عرض الحقائق في مسلسل الاختيار 3، و أنا قعدت 7 سنين لم أذكرهم باسمهم كنت بذكرهم باسم أهل الشر عشان يتراجعوا عن شرهم».

وأضاف «احنا لم نعتدي ولم نطغى على أحد وكل كلمة اتقالت في مسلسل الاختيار عبارة عن واقع يتم نقله للناس وللأطفال وللأجيال القادمة عشان أبناء الشهداء يطلعوا يقولوا إحنا أبناء الأبطال دول، و هذا العمل الدرامي بألف كتاب وبألف ساعة حوار».

وأضاف: «شوفتوا قد ايه عمل درامي بألف كتاب، و بألف ساعة حوار انتوا متعرفوش انتوا عملتوا ايه، و كنا حريصين على عدم الصدام، لا قولنا عزل رئيس، و لا قولنا فيه جماعة إرهابية ولا أي حاجة، حتى البيان اتكتب بس مش ياخد باله، و بقول الكلام ده لكم، لاننا حرصنا لأجل خاطر الحقيقة والصدق والأمانة، وأنه مش تتشوه القيمة الكبيرة اللى عملها المصريين فى 2013، وخيرت الشاطر قعد يهدد البلد بالدمار لمدة 45 دقيقة».

وقال السيسى: «حاولنا حاولنا كتير اوي لحل المسألة من غير مواجهة أو صدام، لكن للآسف الادعاء والتشويه والإشاعات، محدش عاوز يفكر يا تري اللى اتقال كان حقيقة و لا حتى نص حقيقة، و ربنا يكفينا أهل الشر وبقول للمصريين كل سنة وانتم طيبين.. وخلي بالكم من بلدكم.. خلى بالكم من بلدكم».

الأكثر قراءة
يومي
اسبوعي