No Script

موسيقيون يسعدون المصريين في مهرجان لفنون الشارع بالقاهرة

No Image
تصغير
تكبير

جمعت عروض فنية في شارع بالقاهرة مئات المصريين في مهرجان بوسط المدينة جلب لهم الموسيقى النوبية وأغنيات شعبية وحتى عروض سيرك.

وغنى الناس مع الموسيقى ورقص البعض بينما كان المؤدون يغنون أمام المشاهدين في شارع للمشاة، يعد منطقة تجارية، يسمى ممر بهلر.



ولما زاد عدد الجمهور بحيث لم يتسن للجميع الرؤية تسلق بعضهم سلالم وصعدوا على كراسي لرؤية عروض المؤدين.

وتُقدم عروض مهرجان ممر بهلر لفنون وإبداع الشارع المصري مجانا وتتيح للمارة في المنطقة مشاهدة ما يرغبون من عروض.

كما أنه عرض نادر في الشارع في وسط القاهرة وحدوثه في الشارع يجعله مميزا بالنسبة لبعض أفراد الجمهور مثل ياسر شبانة.

وقال شبانة «عجبني في العرض إن هو في الشارع. إن هو فيه حميمية، الناس ماشية فبتلاقي مزيكا (موسيقى) فبتخش (تدخل) ما هيش حاجة حدث متنظم أو له تذاكر أو له، دي حالة معمولة لكل الناس. اي حد يقدر يخش ويشارك فيها، فبيتفاعل معاها بشكل أكتر من إنه يكون لابس ونازل من بيته رايح حفلة».

وقال مشاهد آخر يدعى أسامة علام «في الشارع بتلاقي دفء بين الناس وبتلاقي حميمية مبتلاقيهاش على المسارح. المسارح بتلاقي بدل وبيبيونات و شغل روتيني أكتر منه استمتاع. هنا الناس بتلقائيتها بعفويتها بفطرتها بتتفاعل معاك لا إراديا. بتشوف فن. هي لو مش حابة الفن ده مش هتتفاعل عمرها».

وللفنان الذي يدير المهرجان انتصار عبد الفتاح خطة طموح لتحويله إلى مركز يقافي بتنظيم المهرجان فيه شهريا.

وقال عبد الفتاح لتلفزيون رويترز «النهاردة في ممر بهلر بنلاقي شكل جميل جدا. كيف نستطيع ان إحنا نعمل تزاوج ما بين هذا المعمار الفريد من نوعه في العالم وبين الفنون. فده الحقيقة اللي أنا بأحاول أعمله من خلال هذا المهرجان».

وقالت متفرجة عربية تدعى مها «فرقة المدرسة اللي هي الدرب الأحمر تقريبا كانت رائعة. أطفال مُدربين كويس جدا جدا وعارفين شو بيعملو وعارفين شو واقفين. طبعا المطرب الشعبي الفقرة تبعته كانت حلوة، والنوبة طبعا وقفوا الدنيا».

وإضافة لأجواء العروض الفنية المبهرة أُضيئت مصابيح ملونة على المباني التي تشرف على مكان المهرجان الذي يُنظم من التاسع حتى 14 فبراير الجاري.

الأكثر قراءة
يومي
اسبوعي